5 Mayıs 2015 Salı

BAHAR GİBİ TAZE OLALIM...HIDIRELLEZ...

 Selam
Bugün Hıdırellez...Kendimi bildim bileli 5-6 Mayıs tarihlerinde Hıdırellez için mutlaka bir şeyler yaparım. Atladığım olmamıştır. Bizler için Hıdırellez'de yapılanlar, olağan bir ritüel.... 
Türk Dünyası için kış mevsiminin biterek, yaz günlerinin başladığını müjdeleyen Hıdırellez 5 Mayıs'ta başlar, 6 Mayıs gece yarısına kadar devam eder. Mübadiller Hıdırellezde;
*Niyet çömleklerini hazırlar, manisini, niyetini yazar bu çömleğin içine atar, çömleği gül ağacının dibine yerleştirirmiş. Ertesi gün çömlek açılır, dilekler okunurmuş. Eğlenirlermiş. Bu olaya "Mantıfar çıkarma" denilirmiş.
*Çimenlerde yuvarlanıp, salıncakta sallanmakla günahların döküleceğine inanılırmış.
*Sabah ezanında uyanamayanların kapı kolları sarmaşıkla bağlanırmış.Cezaları bile güzel be yaa...:))
*Hıdırellez leylak mevsiminde olduğu için, evin annesi uyuyanları leylakları yüzlerine dokundurarak uyandırırmış....Bahar gibi taze olsunlar diye.....
*Genç kızların gelin sandıkları açılır, bereketli olsun, mutlu bir evlilik yapsın diye havalandırılırmış...
*Sabah ezanında çıkılıp, 40 tane kabarmış karınca yuvasının üstündeki topraktan bir tutam alınır, minik bir kutuya konulurmuş ya da minik bir kumaş parçasına konulup dikilir ve yanında taşınırmış.. Kazancın bereketli olsun diye....Dip not eklemek isterim....Annem sayesinde yıllardır deneniyor. Kesinlikle tavsiye edilir.
Dileklerimizin kabul olması, geleneklerimizi yaşatmamız ve unutmamamız dileğiyle...Sevgiler

38 yorum:

  1. Biz kutlamıyoruz hiç. Okuyunca hoşuma gitti ama ne güzel :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Annene sor o bilir...Bugün gece bari bir uğur parası ile cüzdanını aç balkona koy...sabah ezanında kalk al içeri..bereketi olsun paran...Unutmayalım geleneklerimizi....sevgiler Şenaycım

      Sil
    2. Evet kesinlikle yapacağım bunu. Çok teşekkür ederim :))

      Sil
    3. Tamam canım...bu konuda ilerleyen zamanlarda görüşelim. :))))

      Sil
  2. Sabah ezanında 40 tane karınca yuvası bulmak da kolay iş olmamalı :))))çok keyifle ve ilgiyle okudum Sertaç'ım, ya ben bir, iki yıl önce gül ağacı dibine dileğimi (senaryolarımla ilgiliydi dileğim) yazdım ama işe yaramadı :))artık yapmam bir daha küs:))
    sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabii Müjde'm buralarda olamıyorda bu karınca yuvası işi biraz uzaklaşıp kırlara bayırlara gitmek gerekiyor. Sende ama olmaz ki çabuk pes etmişsin...Senaryoyu koy daha çabuk gerçekleşir unutma bak bu gece....Gül dibi bulamazsan balkona koy...İnan dile gerçekleşir...Sevgiler :)

      Sil
  3. Biz de dileklerimizi yazar, gül dalına bağlar, sabah da, ya denize atarız ya da gülün dibine gömeriz. :) Özellikle çocukken annem bize unutturmaz yaptırırdı, şimdi ben de kızıma öğretiyorum, unutturmamak yaşatmak lazım :) Tüm dileklerin gerçek olsun Sertaçcım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aminnnn Hülyacım hepimizin dilekleri kabul olsun...tabii ki...birimizden başlar çoğalarak artar.. sevgiler Hülya :))

      Sil
  4. İçimizdeki paganı ortaya çıkaralım :P Çocukluğumu Fethiye'de Roman'lar arasında geçirince çok güzel anıları birikti bende. Hep kutlamalara katıldım ama hiç dilek tutmadım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çıkartalım Berkay içimizdeki doğa ve insan sever paganı dışarı....O yaşadığın anılar var ya hepsi bir değer, kültürel miras...bir gün yaz da okuyalım...Bugün tut Berkay kır zincirleri....sevgiler :)))

      Sil
    2. Çok küçüktüm, hayal meyal hatırlıyorum. Belki kurgu ile karıştırabilirim :)

      Sil
    3. Yaz birgün gerçekten merak ettim. Çevrende hatırlayan birileri mutlaka vardır. :)))

      Sil
  5. Bugünü özellikle bir kenara yazdım :) 5-6 yıldır unutuyordum bugün gül dalına bağlarız artık dileklerimizi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende o zaman dileklerinizin kabul olmasını diliyorum. Sevgiler :)

      Sil
  6. Biz de her sene minik kâğıtlara resim çizer gül ağacına asarız. ( Gerçi şimdilerde balkondaki herhangi bir çiçeğe asıyorum:-) Sonra da sabah ezanında kalkıp onları toplayarak saklarız. Kimi denize atıyor, kimi toprağa gömüyor. Ben seviryorum saklamayı:-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende saklıyorum atamıyorum, kıyamıyorum....Herşeyi saklar oldum..nolcek halim bilmiyorum. Bende gül ağacı bulamadığımdan balkona koyuyorum..Bu sene çileğin yanına koydum..sevgiler :)

      Sil
  7. Gül dalı dışında hiçbir şey yapmadım sanırım epeydir onu da yapmıyorum. Bugün havanın bozuk oluşu da bu yıl da hiçbir şey yapmamama etken oldu. Ama güzel ritüeller bunlar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yapma yaa...bugünde yapabilirsin geceyarısına kadar 6 Mayıs.....

      Sil
  8. Merhaba leylaklar harika. Ben de hıdırellezin bereketine inanırım. Bu gece bütün bakliyatlarımın ağzını açık bırakırım bereket olsun diye :) Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aa evet hatırladım...bereketlensin diye...Umarım ülkemizin de bereketi çok olur..Sevgiler :)

      Sil
  9. evet tatlı arkadaşım,balkona koyalım,sabah ezanında kalkalım:)
    unutmayalım:)
    teşekkürler sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Senin için problem yok Havva sabah ezanında kalkıp, yemek yapıp, bir de yayın hazırlıyorsun :))) Dileklerimizin kabul olmasını diliyelim bugün de...sevgiler hayatım :))

      Sil
  10. Leylaklar, karınca yuvaları... bilmediğim ne kadar çok şey varmış. Dur şu balkona koyma işini yapayım hiç olmazsa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hadi kolay gelsin sana Deniz....sevgiler :)

      Sil
  11. Kendimi bildim bileli evimizde de bir şekilde kutlanır Hıdırellez .Sizinkine benzer adetler bizimkiler de. Bu sene de sabah ezanıyla uyanıp hem dua edip hem dileklerimi toplayacağım. Paganda olsak Şamanda olsak ne güzel geleneklerimiz var. Hızır ve İlyas yoldaşımız olsun, dileklerimiz kabul olsun..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dil ve geleneklerdir toplumu toplum yapan...Ne güzel bir dua bu Gül " Hızır ve İlyas yoldaşımız olsun" şahane gerçekten...Aminnnn

      Sil
  12. Ay Sertaç neler neler yaaa...ilk defa duydum bir çoğunu ama bayıldım bayıldım bayıldımm

    Yalnız rivayet doğru ise tüm günahlarımdan arınırdım büyük bir zevkle..en çok o kısmı sevdim :-p

    Ne hoş şeyler biliyorsun sen:Ba-yıl-dımm :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaa di mi Kadriye en zevklisi o salıncak....Büyükşehirler bizi yozlaştırıyor..bir kez yapabildim...O da Konya'da yaşadığım dönemde idi.Hıdırellez için Afyon'a gelmiştik.Herkes kırlara koşmuştu.. Sabahtan ağaca salıncak kurulmuştu...koca koca nineler dedeler bile salıncakta çılgınca sallanıyordu. :)))

      Sil
    2. E yaş itibarı ile en çok onların sallanmasında fayda var :-p
      Bayıldım bayıldım vallahi diyorum harika yaa

      Sil
    3. Ay deme deme bizde yaklaşıyoruz adım adımmmmmm :)))

      Sil
  13. Ne yalan söyleyim. Ilk defa duydum desem yeridir. Ben bir tek ateşten atlamayi bilirim. Onu da çocukken yapardık. Halbuki neler varmış. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında ateşten atlamayı Nevruz'da biliyorum ben ama yapan çok fazla Hıdırellezde...hepsi bizim nasıl olsa sıkıntı yok....sevgiler :)

      Sil
  14. aa ritüellerin çoğunun adını ve niyetini bilmiyordum öğrenmiş oldum çok güzelmiş ♥ mantıfar çıkarmaymış demek oo çocukken yapıyorduk :)) çeyizimi bi açayım ama havalansın yani güzel düşünelim güzel olsun ^_^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabii tabii kız çeyizini havalandırmak lazım...bugün hemen...:)))) sevgiler

      Sil
  15. "Çimenlerde yuvarlanıp, salıncakta sallanmakla günahların döküleceğine inanılırmış."

    Aaa bunu Atoş ile yapabiliriz : )

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Büyüklere eğlence aslında Hıdırellez di mi ama???

      Sil
  16. dilekler ne zaman yazılır ne zaman denize atılır

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dilekler 5 Mayıs'ı 6 Mayıs'a bağlayan gece yazılır, ya bahçeye gül ağacının dibine ya da balkona dilek kağıtları konulur.Sabah ezanı ile kalkıp dilekler,cüzdanlar alınır.Eğer cüzdanın içine dilek parası konuldu ise; o para cüzdanda bereketli olsun diye saklanır.Ben Ankara'da yaşadığım için denize atmak geleneğini bilmiyorum.Saygılar

      Sil

YORUMLARINIZ BENİM İÇİN ÇOK DEĞERLİ....
HEPİNİZE ÇOKK TEŞEKKÜRLER...

BU BİR MÜBADELE HİKAYESİNİN ANLATILDIĞI RADYO HİKAYESİ

KOZANA HATIRALARI......

Selam Mübadil insanların fotoğraflarıyla birlikte bir mübadele hikayesi anlatımı burada....Bakalım kimlerle ortak hikayelerimiz var?...